3 Tutorial bergambar untuk letak contact form di blog anda.

Whoa. Salam semua. So, baru ada masa dan idea untuk update entry hari ni. Memandangkan minggu depan aku nak bercuti, so, aku sibuk siap-siapkan assignment, borang pengecualian kuliah dan macam-macam lagi. CikHelena dan SisIntan dah sibuk suruh update blog. Thanx sis, ingatkan saya. Hak3. So, aku nak share sikit cara untuk buat contact form kat blog korang semua. Meh, baca dekat-dekat!

Petang tadi masa aku sibuk jalan-jalan kat blog-blog hebat, aku singgah kejap dekat kakjie punya blog iaitu Kujie2 dot com!. Blog kak jie ni ni aku dah follow lama. But then jarang bagi comment. Just singgah, baca dan apply la apa yang kakjie ni penah ajar. Banyak tutorial dia yang aku dah buat sendiri. Alhamdulillah, semua aku berjaya buat! Thanx Kak Jie!


Ok, aku memang dah lama nak buat contact form sebab senang orang nak hubungi aku selain melalui facebook. So, bawah ni, aku applykan apa yang kujie2.com ajar untuk buat contact form. Macam korang boleh lihat kat atas.


Nampak button hubungi saya tu? Kalau korang tekan button tu, akan keluar satu form begini ye :


Nak buat macam ni? Senang je. Kujie2.com ajar ringkas dan mudah! Nak cakap aku copy paste tutorial dia, tak jugak. Cuma aku adaptasikan dan kongsi kat korang apa yang kakjie dah kongsi. Mungkin ada readers aku belum kenal blogger famous ni. Hak3. So, ikut GAMBAR RAJAH DIBAWAH!

 Mula-mula pergi kat laman web www.emailmeform.com



Isi semua yang kat bawah ni ye. Semua!



Kemudian, pergi kat korang punya e-mail account dan buat activation! Ala, macam email untuk activekan korang punya account. Tahukan? Senang je kot. Lepas tu, link tu akan bawa korang terus ke page bawah ni. Sila tekan "here" . Then, proceed with the next step. 


 Lepas tu, keluar la page ni. Tekan kat " + add form" untuk buat format form yang korang nak.


After that, keluar satu window kecil ni dan sila klik pilihan no 2 ye untuk customize korang punya form.


Kat bawah ni pulak, cara korang nak customize korang punya form. No 1 untuk ruang tempat kosong sebaris, no 2 untuk seperenggan ruang kosong dan korang semua boleh la explore dan customize korang punya form. Nak letak no ke, pilihan ke, apa-apa la.


 Untuk buang image verification ni, sila ikut no 1 dibawah. Selepas tu, boleh la klik "save form".


Lepas korang semua tekan "save form" tu, keluar satu pop up window begini. Klik yang ketiga untuk proceed ke langkah seterusnya atau klik no 1 untuk mengubah form anda. Boleh jugak nak review form korang, tu boleh tekan no 4.


Lepas dan tekan no 3 tu, korang boleh cari tulisan "code" ini untuk dicopy dan dipastekan di bog anda macam gambar seterus selepas ini.


Ada dua code, code javascript dan html. If korang nak buat satu page baru sebagai form, aku sarankan guna code html, but if kau nak guna code javascript pun tak kesah. Mana-mana boleh.


Macam aku, aku buat stand alone page. So,boleh copy paste macam aku buat dekat bawah ni. Tekan "edit html" dulu ye. Nak buat stand alone page? Boleh google kot. Aku tak larat nak cerita semua la. Hak3


Hasilnya, memuakan. Korang ada form sendiri yang boleh diisi oleh readers korang untuk sebarang pertanyaan. Lagi pun, kalau sent email ni, boleh bagi message private. Macam account bank, no telefon dan lain-lain lagi. Nak try, boleh cuba kat page aku ye.


So, itu je la yang aku nak kongsi sikit dengan korang semua. Aku pun bukan bagus sangat nak bagi tutorial ni. Ni pun mesti ada yang tak faham kan? Hak3. So, selamat mencuba ye. Aku busy lately, sorry tak dapat singgah blog korang. Aku janji, aku free nanti, aku terjah blog korang habis-habisan. Adios, wasalam semua!

3 komentar:

Kujie said...

kejap nak tinggalkan message

Unknown said...

Oh this is great. Thanks for the tutorial!

GirL's Shop said...

tolong buat bg sy bole x order form ni?? sy da try smpai putus asa da.. tetap x bole2 la.. berapa yang awak kenakan caj??

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets