39 customer always right?setuju kah anda?


Salam untuk semua yang membaca. Kalau diikutkan hati, nak je rakam saya nya video bercerita untuk anda! Sebab kalau tengok video lagi senang anda ketawa dan faham cerita saya ini. Kawan-kawan cakap saya suka buat lawak. Betulke? Propa je die orang ni. Kembali kepada entri ye.





Bagi anda, adakah anda setuju dengan frasa atau Tagline "customer always right"??? jawab cepat, saya bagi masa 5 saat untuk anda? ye, ada yang jawab ya dan ada yang anggung-angguk, geleng-geleng. Sudah-sudah. Biar saya berikan jawapan saya.

50-50. itu jawapan dari saya sebab kalau kita berada pada pihak customer, kita akan cakap customer yang betul, kalau kita di pihak penjual, kita akan kata kita juga yang betul. setuju?sebab lumrah manusia yang suka percaya diri sendiri yang betul!

Entri kali ini berkisar tentang kejadian pagi tadi di restoran keluarga saya. Kalau tak silap dalam pukul 9.45 pagi, Kak Sally (abg zaman) pekerja restoran yang saya pernah cerita di entri terdahulu (klik nama untuk berkenalan), sedang mengambil order seorang pelanggan. ketika itu saya sedang berada di mesin cash register untuk menerima uwang dari pelanggan.

atas permintaan tinggi, ini dia gambar belakang Kak Sally kita atau nama sebenarnya Khairul Zaman!




After that, Kak Sally pergi kaunter air dan order air dan makanan yang pak cik tu pesan. Dah nampak tiada orang nak bayar makanan, saya pun mengambil tugas untuk hantar makanan yang dah dipesan. Teh tarik dan roti canai siap!agagaga

(KLIMAKS) Hantar makanan tiba-tiba kena herdik! Fine!!! pak cik tu cakap dengan kuat sampai saya kemaluan ye! die cakap " ko ni tak paham bahasa ke aku mintak roti telo, bukan roti o!!!" pak cik, anda telah mencalit arang kemuka saya!!!siap la kau!letak gambar kau yang aku sempat snap tadi!padan muka, satu Malaysia tau!





saya dengan perasaan terkejut, muka macam minum cuka, diam dan terus minta maaf dan cakap nanti saya bawakkan roti telur. pak cik tu boleh cakap "tak payah, aku tak nak makan dah, minum je dah". sebagai seorang yang berpendidikan la kononya, dengan slumber aku cakap terima kasih pakcik, datang lagi ye..

kalau anda semua nak tahu, Kak Sally ni memang pekak!selalu salah order dan hari ini aku terkena tempias nya. sudah report sama puan besar untuk menyingkirkan Kak Sally sebab attitude yg memalukan.datang lewat, suka hati nak cuti, suara emas sampai saya pun tak dengar!

persoalan yang anda perlu jawab ialah adakah tindakan pak cik ni betul terus herdik aku?ni yang kamu semua cakap "customer always right"? kalau ia pun nak mintak, cakap la elok-elok pak cik tak minta roti o atau roti kosong. pakcik minta roti telur. boleh la aku hantar yang baru. ni tak, melenting tak tentu pasal. aiiii, nak cakap period kau lelaki, nak cakap kau tak dapat ehem-ehem malam tadi?wallahualam!


entri akan datang bercadang untuk bercerita tentang Tips-tips melayan karenah pelanggan yang bermacam jenis. Nantikan ye!!!


hakimfaridzul

39 komentar:

Nor atau Nad said...

aku rasa pakcik tu pun spesis kak sally sayang ko tuh..PEKAK
tu lahh pasal terjeritjerit
hari tuh boss gebu dah ckp pecat x nk pecat..kn dahh kene tengking free
hamikk kau
"customer always right!!!!!!"

Anonymous said...

agak2 lah pak cik oii..hahaha~nak marah2...memang lah 'customer always right'..xpi kul customer pom perangai macam "terbaik"lah konon2 nyer...sah2 penjual 2 naik meluat...betul x?

izzah said...

tanx for the k.sally pix tu eh..
relly appreciate that!!!
wakkakaka..
even juz pix dr blakang..
:)

qilamahadi said...

makk
kau jgn gatal
kak sally tu I yg pnya
muahahahh

Anonymous said...

pakcik nak tunjuk power ler tu
haha

Farhan Zafry--;LITHIUM said...

wahhh, da pandai jadi waiter.... kalau aku kan,... aku amik ja telur satu dan pecah kat muka dia.... "tambah telor free pakcik. tapi satu ja.... kalau aku jadi customer., awat waiter tu hodoh sgt,. yg kena tempias tu la

Farhan Zafry--;LITHIUM said...

wahhh, da pandai jadi waiter.... kalau aku kan,... aku amik ja telur satu dan pecah kat muka dia.... "tambah telor free pakcik. tapi satu ja.... kalau aku jadi customer., awat waiter tu hodoh sgt,. yg kena tempias tu la

DOLCEshasha said...

haahaha , lawak komen nor XD

yaa , customer always right but then they must noe how to us that right properly lol . bkn main gitu ja . dah tuh , sure ahh kita tak thn ngn prngai main herdik org ja enn .

Danial Jaafar 🇲🇾 said...

amboi pakcik ni, tak mencerminkan budaya kita bahasa kita betul.

Sunshine said...

haha..aku bleh bayang muka akim time tu..nasib bek die tu customer kan..sbar jela..mcm2 spesis org la..
pakcik tu ngh dtg bln kot time tu..oppss

hakimfaridzul said...

nadirah : ahahaha..baik bos gebu!!!

hakimfaridzul said...

natasya : memang, selaku penjual, saya akui saya meluat.ecececece

hakimfaridzul said...

yoko : ye mak, hanya utk kau!

hakimfaridzul said...

qilamahadi : biar la mak nak melesbo!

hakimfaridzul said...

kapten : biar, lain kali dia datang, saya letak racun dalam air dia!

hakimfaridzul said...

farhan : owh, sedap ayat kau!terharu weyh!

hakimfaridzul said...

shasha : tau tak pe, nasib baik tak de racket tennis!

hakimfaridzul said...

daniel ihkwan : tu la pasal..budi bahasa kan budaya kita!!

hakimfaridzul said...

san : tau tak pe san!!!nak kena pak cik tu..lain kali cakap la saye off!!!agagagaga

Anonymous said...

hahahah!!!
saba je lew ek!

hakimfaridzul said...

ghostone : memang sabar!

Dya Rohimi said...

pakcik tu fikr dia ag tua.. igt bagus sgt la tu? blah! blah!

Solehah said...

btl jgk tu..ada situasi customer x rite..hehe..

Unknown said...

sabar ajerlah melayan kerenah pelanggan kan..apa nak buat..

Anonymous said...

Akm....
Nama pun orang tua.
Klu perempuan dah monopos.
Klu lelaki dah nak .......
Haa..x cakap ek...kamu yg ckp... hihihi...
G minta maaf ngan orang tua tu...
Maybe tahap ingatan dia dah on off kut..sabor jelah akm...dugaan2

Anonymous said...

Setuju atau tidak?

Segalanya bergantung pada keadaan kut....
Tp klu ikut pengalamanlah customer always right..tp kena ada tolak ansur juga....

Unknown said...

hehe kesian kat ko.. sally pun pasal.. ko dh bagitahu sally, dia kata ape lak?

+qasih nadira+ said...

qasih pon penah alami bende mcm nie~qasih x dgr dia nak pe.suh dia ulang balik,then dia menghela kan nafas kuat2 n blah dari citu.bg qasih kte selalu nak wat y terbaik tuk customer kan.50-50 gak.kne saling hormat-menghormati~x semua sempurna.mesti ade y wat kesilapan~
:D

Azrul Hisham said...

bergantung pada keadaan juga...kadang2 customer ni ada egonya...ada gak customer yg tetap nak pertahankan haknya walaupun dia tahu dia memang salah...yg jenis mcm ni memang susah skit nak handle...

cik helena said...

cikhel pon rasa kamu kelaka.hahaha

alah customer bukan always rite pon.ALWAYS POYO delah.hehehe

miss lolly a.k.a luvfareda said...

Biasalah tu :)


L0lly p0m pernah kena herdik gitu.

pelanggan. Xsemua baik budi. Sbarrrrrrrrrrrr je lah noks :P

Anonymous said...

customers always right. kira mcm bos dengan kuli la.walaupun kita benci mcm mana pon, kita kena sabar coz itu dah rezeki kita

_izis_ said...

yup...dlm konteks cerita ni mmg customer always right...

tp cara pakcik tuh yg salah...

mmg xpatut pon sbnrnye memalukn org...

kn da dpt dosa kering di situ...

|Button-Up!| Weddings said...

I always hold on to this - Customer is NOT always right; But customer is IMPORTANT! :D

drsshk said...

kadang2 customer ni demand tinggi. ingat dia bayar kopi 1 ringgit macam dah beli 1 kedai. kalau customer baik2 je xpe lah. hehe

Ctnurkhijah said...

kak sally???
jauh benar dari nama betulnya..

Anonymous said...

kalo tak nak kene herdik jgn meniaga lalala...

sabar sudee..

Aduka said...

customer is ALWAYS right?
x stuju gak..
kdg2 customer yg X BTOL pn ada gak..
bikin kacau bisnes org..
so..
penyataan tu xleh dterima pakai..
org BARAT je yg buat statement gitu..

Anonymous said...

@Anak Perak

Kalau sakit hati dengan bos, baca je kat dia pantun ni (dari buku ‘Alamak Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets