15 Info : 10 bahasa popular di dunia (1)

Whoa, salam semua. Mood berblogging kembali semula. Mungkin disebabkan panggilan tadi! ahahahaha, terkejut! siapa dan apa yang dibualkan? Biarlah rahsia, ahahahaha. Ini yang perlu anda tahu! Disebabkan saya tak mahu blog ini dipanggil sampah dan penjilat apa sekalipun, mari kita sama-sama tambah ilmu didada dengan kosa kata baru pengetahuan am baru!


Anda tahu top 10 bahasa pertuturan dunia? Kenal? Bilangan pengguna bahasa tersebut? Nak tahu? Mari, saya berkongsi sedikit ilmu tentang bahasa pertuturan dunia. Kita countdown bersama macam countdown nak sambut tahun baru, atau countdown slot menarik kartun Hagemaru.

Ke sepuluh - Bahasa Perancis


Bilangan pengguna - 129 juta. Bahasa ini selalu dipanggil bahasa romantik sebab ada eiffel tower kot! Negara yang menggunakan bahasa ini ialah Belgium, Kanada, Carmeroon dan lain-lain. Anda romantik? Belajar la bahasa ini! 

Ke sembilan - Bahasa Melayu

Bilangan pengguna - 159 juta. Surprising! Terkejut kan? Hebat, semua ini di dorong oleh kepulauan Indonesia sebanyak 13, 000 pulau tu. Bayangkan, hanya Malaysia dan Indonesia sahaja yang gunakan bahasa ini dah boleh duduk nombor 9!

Ke lapan - Bahasa Belanda

Bilangan pengguna - 191 juta. Eh, kau jajah kita orang pun kau tempat ke 8. Hurm, penggunaan bahasa ini meluas di sebabkan peperangan yang dimenangi ketika menentang Spain! Mari belajar bahasa Belanda nak??

Ke tujuh - Bahasa Bengali

Bilangan pengguna - 211 juta. Haih~ bangga la pak cik bengali yang kayuh basikal bawa kapet tuh! Menakjubkan! Eh, lagi pun negara yang menggunakan bahasa ni ialah negara Bangladesh dan India!

Ke enam - Bahasa Arab

Bilangan pengguna - 246 juta. Ante gumbira dengan ini. Tinggi juga ranking bahasa syurga ni! Baiklah, mari kita sama-sama ulangkaji bahasa arab mulai sekarang. Wahid, isnani, salasa, arba', khomsa.....



Countdown terhenti disini. Jop main teka-teka ranking top 5 bahasa pertuturan yang banyak di guna! ahahahaha, teka la. ouh, cari kat google ye! cari la! ahahahaha, countdown ini akan disambung semula esok! saya akan ajar sikit "hello" dalam pelbagai bahasa!

p/s :
  1. Esok malam akan meninggalkan rumah untuk pulang ke kampus semula! Azam berblogging di kampus sudah di semat di dada!
  2. Barang-barang keperluan sudah di kemas!
  3. Have fun kepada bloggers yang dapat tiket screening Prince of Persia.
  4. Cik Hel, bagi je la tiket tu kat sesiapa kalau tak pergi! 
  5. Susah betul kalau ada segelintir umat manusia yang gemar hina dan lempar kata-kata kesat kepada newbie! 



15 komentar:

Hizami Rahim said...

okay.
teka.

1: Mandarin

yes.

can ili be akmal? said...

1.bahasa mandarin 2.bahsa india. 3.bahasa inggeris no 4 dan 5 entah la

bahsa mandarin dan india paling banyk sbb rakyatnya ramai dari penduduk negara lain.huhu.soalan ni penah masuk who wants to be a millionaire.orang tu ingat bahasa inggeris no 1.TOT TOT!!SALAH!!.

green said...

good info

reen_sofee said...

dari blajar bahasa len tuh aku se bek blajar bahasa arab!
tol tak?
eh ko dah nak balik?
awal nye?
huhuh

::dAuZsHaNLeY:: said...

good info!

DOLCEshasha said...

Belajaq bahasa kaw lah . hehhss . kaw kan suka keluaq kan bhs2 baru nih ; )

jmpa kt merbok bai !

nadirah_nor said...

ukh aku sudah teror ngn bahasa yg ko ckp tuh,,
nnti balek merbukk kita praktiss ya cepit!!!

hakimfaridzul said...

hizami : kau memang suka teka-teka ni kan???agagagaga

ye la, kau betul!

bahahaha

hakimfaridzul said...

can ili be akmal : yes!!!ting2!!betul!!

hakimfaridzul said...

green : thanx~

hakimfaridzul said...

reen : hak ah, parents ada hal!

hakimfaridzul said...

dauz : sharing is caring kan??

hakimfaridzul said...

shasha : ye, jumpa merbok juga!

hakimfaridzul said...

gebu : baik lah gebu!

helena's said...

kite bagi kat kakina..time kasih =P

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets