0 Sakineh Mohammadi Ashtiani di arah gantung sampai mati.

gambar Sakineh Mohammadi Ashtiani

Seluruh dunia telah mengecam hukuman merejam sampai mati ke atas ibu tunggal di atas yang dikaitkan dengan tuduhan berzina serta membunuh suaminya. Lantaran itu, Sakineh Mohammadi Ashtiani telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Dalam kenyataan akhbar Berita Harian memetik :
Beliau pada awalnya dituduh menjalin hubungan luar nikah sebelum pegawai Iran mendakwa beliau juga bersalah kerana membunuh suami dan perlu direjam sampai mati.

aktivis hak asasi manusia

Sakineh yang dalam kenyataan dia berkata bahawa dia sebenarnya telah di fitnah oleh sesetengah pihak yang cuba berselindung akibat hukuman rejam keatasnya setelah hukuman itu menarik minat masyarakat barat yang memperjuangkan hak asasi manusia. Tak silap aku, pada mulanya, Sakineh ni dituduh melakukan hubungan haram dengan 2 lelaki semasa beliau masih lagi menjadi isteri.

Akibatnya, beliau telah dijatuhkan hukuman sebat sebanyak 99 kali dan ditukar kepada hukuman rejam sehingga mati. Selepas itu, masyarakat barat mula melakukan demonstrasi mengecam tindakan mahkamah Iran keatas hukuman itu sebelum mahkamah mengubah kepada hukuman gantung sampai mati dan disabit salah membunuh suaminya.

Kalau anda nak tahu berita selanjutnya tentang isu ini, boleh klik [ini] dan [ini]

lagi gambar aktivis hak kemanusiaan

0 komentar:

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets