3 Insan yang bergelar ayah dan ibu.





Menangis tengok video ni :'(

Pernah tak kita terfikir betapa besarnya pengorbanan insan yang bergelar ayah dan ibu kepada kita? Pengorbanan dari kita kecil seperti tapak tangan hingga lah kita dewasa. Kalau lah ada rakaman video tentang semua pengorbanan mereka dari kita lahir sampai sekarang, aku yakin kita semua pasti menangis bila tengok rakaman video tu kan? 

Masa kecil, ayah dan ibu menjaga kita bagai menatang minyak yang penuh. Menyuapkan makanan bila kita lapar, mandikan kita setiap hari, lindungi kita dengan kelambu supaya tak digigit nyamuk, lindungi kita dengan payung supaya tak terkena hujan ataupun panas, berjaga sepanjang malam menjaga kita bila kita sakit dan banyak lagi. Mampu ke kita buat benda yang sama pada ayah dan ibu kita apabila mereka dah tua nanti?

Ayah. Bila kita nak duit, dia tetap bagi kita duit tanpa berkira penat mana pun dia berkerja untuk mencari duit. Tapi kita guna duit tu kadang² untuk sesuatu yang tak berguna. Bila kita nak pergi jalan², dia tetap bawa kita jalan² walaupun duit dalam poket tak seberapa. Tapi kita tetap paksa dia belikan itu ini. Bila kita cakap nak pergi tuisyen dengan kawan², ayah hantar kita pergi tuisyen. Tapi time tuisyen kita main² ataupun ponteng. Bila kita nak kereta atau motor, dia belikan walaupun terpaksa berhutang. Tapi kita gunakan kereta atau motor untuk merempit dan berlumba.

Ibu. Bila kita lapar, ibu masakkan untuk kita walau penat mana pun dia. Tapi kadang² kita marah sebab ibu masak tak sedap. Bila kita nak baju baru, dia selalu belikan. Tapi kita tak pernah fikir berapa kali dalam setahun ibu beli baju baru untuk dirinya sendiri. Bila kita ada ujian atau peperiksaan, ibu selalu suruh kita belajar betul². Tapi kita balas dengan lawan cakap ibu. Bila kita ada masalah, ibu tak pernah lupa beri nasihat. Tapi kita balas dengan " Ah bising lah! ". Bila kita nak keluar sorang², ibu selalu offer diri nak temankan kita supaya dia tak risau. Tapi kita balas dengan " Malu lah, orang kan dah besar, tak payah lah ".  Bila kita dah masuk IPTA / IPTS, ibu selalu rindukan kita. Tapi kita balas dengan lupakan ibu, nak call sekali dalam seminggu pun susah. Bila hari jadi ibu, kita hanya ucap selamat hari jadi. Tapi kalau hari jadi gf / bf, kita sanggup belikan hadiah yang mahal².

Kadang² kita tak sedar yang perbuatan dan perkataan kita mengguris hati mereka. Kadang² kita tak sedar yang perbuatan dan perkataan kita buat mereka menangis. Renungkan balik berapa kali kita dah buat hati mereka terguris, berapa kali kita dah buat mereka menangis.

Tanpa mereka, siapalah kita. Sementara mereka masih hidup di dunia ini, berbaktilah sebaik mungkin. Mereka bersama kita hanya untuk sekali. Seperginya mereka, akan terus pergi, tanpa kembali lagi. Jangan biarkan penyesalan itu terlambat. Mohon lah ampun dari mereka.



By,  
The Gegirl ( ​^.^ʃƪ)

3 komentar:

3gp MELAYU said...

yg.....dgr lagu ni meti nak nangis...ada aura la lagu ni

niesasukasuki said...

kasih ibu & ayah tiada terhingga...

Anonymous said...

poyo

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets