0 Should blood donation be made compulsory in Malaysia.

Whoa. Salam semua. So, semalam aku tak de update apa-apa entri since semalam aku kepenatan kalah dalam 1st game tennis, tetst subjek Global, malam ada kelas dan aku tak cukup masa sebab kalau malam usually aku akan spent time dengan roomate. Bergurau senda, bergelak ketawa sebab itu boleh hilangkan stress di siang hari. So, aku sekali lagi nak mintak idea bernas korang semua wahai readers.

Tajuk entri ni merupakan tajuk 2nd term paper aku. Sejujurnya, aku memang tak gemar tajuk ni since tajuk ni kurang catchy bagi aku. Tak tahu la yang lain. Derma darah? Nak diwajibkan? Mak aihhh, aku sendiri pun belum lagi menderma darah. Time kat PLKN dulu, aku tak cukup umur lagi nak menderma. Last sem plak memang aku seriau gila time tengok jarum yang besar macam straw tu. Geb Geb je yang menderma. Sigh~


Bagi aku, kalau nak diwajibkan menderma darah, benda ni perlu dibuat secara details. Meand, kerangka syarat dan peraturan tu perlu dibuat dahulu. Memandangkan pusat darah negara memang memerlukan darah sebab bilangan darah memang dah menyusut sangat-sangat, aku rasa kita memang perlu buat sesuatu. Tapi bukan dengan mewajibkan setiap orang menderma darah! Memang kita perlukan darah, tapi bukan dengan cara ini.

Firstly aku tak setuju yang menderma darah ni perlu di wajibkan sebab ia adalah hak individu itu untuk menderma darah. Tak semua berani dan tak semua rela menderma darah (erk!) Bagi aku, kita kena jaga gak hak individu. Kalau dah katanya "menderma" darah, aku rasa benda ni dijalankan dengan ikhlas dan tiada paksa rela. Sebab perkataan menderma itu anda sendiri boleh faham!


Kedua, kalau nak wajibkan semua orang menderma darah, apa rasionalnya? Tambah bilangan darah di pusat darah negara?  Kalau individu tu tak nak menderma? Nak buat apa? Hukuman? Gantung sampai mati? Compound Rm500? Sedangkan, itu hak mereka. So, kalau nak compulsory kan mende ni, aku rasa kerajaan memang kena aware betul-betul tentang hukuman kalau tak menderma dan apakah modus operandi nak digunakan!

Dah la, aku nak buat research lagi ni. Yang penting, aku still tak  setuju yang menderma darah ni patut diwajibkan. Bukan sebab aku memang bukan penderma darah dan fobia jarum suntikan, hakikatnya, kita perlu melihat beberapa aspek agar hasrat murni nak tambah bilangan darah di Pusat Darah Negara tak dijadikan isu! Fikirkan!


p/s : aku nak tengok berapa ramai classmate aku sesat masuk blog aku ni!hahahahaha

0 komentar:

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets