0 Ramadhan : Kenangan solat terawih di kampung.

Whoa. Salam semua. Hari ni macam kebiasaanya. Sahur dekat rumah nenek memang tak lekang dengan nasi panas, lauk-pauk macam nak buka dan macam-macam lagi yang buat aku tak ngantuk langsung. Actly, entry ni bukan aku nak sebut pasal cerita sahur dekat rumah nenek atau betapa banyaknya makanan masa sahur. Aku nak cerita macam mana nakalnya aku ketika solat terawih masa kecik-kecik dulu. Mari!

Nak kata aku sangat alim masa kecik-kecik tak jugak. Tapi aku suka betul datang surau sembahyang terawih! Sebab ada ramai kawan! Juadah moreh memang sedap dan aku suka main sorok-sorok time kecik-kecik. Petang sebelum buka, aku selalunya dah plan dengan kawan-kawan malam tu nak gerak ke surau pukul brape. Biasa la, aku budak kampung, naik basikal ramai-ramai, hu ha hu ha... Sampai surau buat-buat muka baik terus masuk untuk solat isya'.

gambar hiasan, surau kat kampung aku lagi besar

Lepas solat isya' la segalanya bermula. Baik yang dah tingkatan 3 atau pun 5, semuanya sama je. Perangai macam budak-budak tadika sebab semua pakat main sorok-sorok! Sumpah seronok! Kumpul dekat bawah. Singsing seluar tinggi sikit dan mula la kira sapa jadi pencari! Selalunya 2 atau 3 orang yang mencari ni. Sebab yang main pun ramai. Usually, dalam 20 ke 30 orang. Ramai dan meriah!

Port-port menyorok yang biasa ialah bawah kereta, dalam stor, dalam longkang, bawah jambatan, atas syiling, dalam pintu gerbang dan yang paling extreme, dalam tempat angkat atau mandikan jenazah! Hohoho. Selalunya, aku sorok kat tempat simple-simple sebab aku takut hantu! Takut hantu yang sorok-sorok orang tu! Hantu tetek orang kata!

Limit time kita orang ialah time orang tengah solat witir. Time tu sure-sure la dah kelam kabut lap-lap peluh, muka cover-cover teruja. Dengan je dah tahyat akhir, terus naik tempat solat dan pura-pura duduk tahyat akhir. Muka semua bajet suci murni! Semua nak tunjuk yang korang la anak paling soleh dan kuat sebab bertahan solat sehingga ke rakaat terakhir!

Hakikatnya! Macam haram jadah je! Hahahahaha. Anda bagaimana? Ada benda-benda best yang dilakukan masa solat terawih time budak-budak kecik? Share la!

p/s : semalam aku pergi solat terawih dekat kampung, indahnya zaman kanak-kanak kan?

0 komentar:

Post a Comment

yeah!

nak tinggalkan comment ke???

tunggu reply aku tau!!!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets