Showing posts with label puasa. Show all posts
Showing posts with label puasa. Show all posts

4 24 hotel dilembah klang diragui buffet puasa!

Awas! Korang semua ni, yang rajin-rajin membuncitkan perut time bulan puasa dengan melahap buffet Ramadhan! Bagi yang duduk dilembah Klang, pihak JAKIM telah mengesan sebanyak 24 hotel terkemuka yang mempunyai makanan untuk buffet puasa yang diragui!


Antara sebab-sebab diragui ialah penggunaan bahan mentah berasaskan alkohol, bahan ramuan yang diragui, bahan mentah yang tiada pengesahan halal, ayam daripada sumber yang tidak jelas dan percampuran di antara bahan mentah halal dengan tidak halal di kawasan penerimaan dan stor penyimpanan.

Kenyataan daripada Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz, beliau berkata, hasil pemantauan yang dibuat ke atas 34 hotel di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang meliputi hotel lima bintang ke bawah sepanjang 10 hari berpuasa mendapati 70 peratus tidak memenuhi keperluan piawaian Pensijilan Halal Malaysia. 


Nak list hotel yang diragui tu? Entah, JAKIM tak reveal lagi la! Aku rasa, sepatutnya, JAKIM perlu keluarkan list senarai hotel yang meragukan tu. Ini untuk kepentingan orang muslim jugak! Apa la, dah tau diragui, bagi tau la orang ramai. Boleh avoid daripada pergi ke hotel yang diragui! Kalau boleh pergi yang betul-betul sah halal, lagi bagus! Tak perlu nak sibuk-sibuk fikir halal tak halal.

Tepuk dada, tanya selera. Isu halal haram ni sensitif sikit ye! Selamat menyambut ibadah puasa! Kata-kata dari aku ialah, sumpah aku nak sangat makan buffet Ramadhan dekat hotel!!!! Someone, take me there!!!!  

p/s : aku balik rumah lagi 4 hari nak raya! Wargh!!!!

0 Ramadhan : ada istilah puasa setengah hari?

Salam semua. Sebelum mula apa-apa, aku just nak cakap aku nak sangat makan buffet Ramadhan yang banyak-banyak juadah. Yang ada 60 judaah ++ atau yang ratus-ratusan lebih.. Wah, nafsu menguasai jiwa nampaknya~ Hahahahaha. Memang teringin sangat-sangat Ramadhan ni. Ye la, since lagi seminggu nak raya baru aku balik rumah, for sure la mak aku tu dah tak nak buka kat hotel-hotel...


Aku ingat lagi, masa kecik-kecik dulu, aku ni manja ngan nenek and makcik-makcik aku. Kalau sampai puasa, memang aku suruh makcik aku janji bagi 1 ringgit setiap kali satu hari aku puasa penuh. Tengok, betapa tak ikhlasnya puasa kan? Puasa semata-mata nak duit. 

*************************************************************************************************************
1/2
Masa aku darjah 1 dan 2, aku memang selalu puasa setengah hari je! Sebab tak tahan. Balik sekolah rendah selalunya, aku akan tunggu masuk waktu zohor. Time tu sure-sure dah ada sepinggan nasi+ayam goreng+telur goreng ke+air sejuk. Dengar he azan zohor terus berlagak macam orang penat puasa 10 ke duapuloh hari! Itu aku masa zaman kecik-kecik ye.

Pengiraan makcik aku selalunya dia orang akan potong 50 sen duit seringgit untuk satu hari tu! Tapi, aku kadang-kadang terfikir gak, ada ke puasa setengah hari? Valid ke? Pahala macam mana? Setengah je la ye? Itu masa kecik! 

Sampaikan aku tanya kat makcik aku, maksu, ada ke puasa setengah hari? Dia jawab, ada la. Aju la yang puasa setengah hari! Hahahahaha, kena balik! Start aku puasa setengah hari, memang mak cik aku kejam betul! Dia dah tak bagi pun 50 sen untuk setengah hari! Haih, terpaksa aku puasa penuh! 

Paling penting, time asar tu, sure-sure aku dah guling-guling nak nangis nak buka! Ingat lagi! Lagi 40 minit nak berbuka macam tu, aku dah nangis-nagis nak buka! Tak tahan sangat! Akhirnya, melepas 1 ringgit! Kejam makcik aku! Hahahaha.

Dan disebabkan taknak puasa setengah hari jugaklah, mulut ni selalu menga-nga time mandi! Bukak mulut luas-luas, tadah air tu telan! ArghhhH~ Lega. Curi-curi makan lagi! Tapi itu semua kenangan masa zaman kecik yang sangat indah! Curi ayam goreng la, cakap kat nenek, ada kucing panjat dapur! Masalahnya, kucing mana tau bukak tudung saji~hahahaha.

p/s : Itu je, memang, zaman kanak-kanak indah! Kalaulah masa boleh diputarkan semula~


0 Menarik Ramadhan ini bersama si cepit!

Whoa. Salam semua. SO, bulan Ramadhan dah nak hampir menjelma. Aku buat entri ni pun bukan sebab aku nak ikut orang lain yang buat segmen Ramadhan. Sebagai blogger, biarlah kita blogging ikut peredaran waktu. Takkan la nak masuk bulan Ramadhan aku nak cerita tang raya cina. Ye dak? hahahahaha. So, kita kena ikut peredaran waktu dan ketika biar tak ketinggalan zaman!


Dalam kepala otak aku ni, dah macam-macam aku fikir pasal segmen bulan Ramadhan. Eh-eh, bukan segmen, entri je...hahahaha. Aku bercadang nak buat ruangan :

  1. Nostalgia cerita Ramadhan.
  2. Ramadhan : adab, etika dan perilaku.
  3. Debaran aidilfitri bersama cepit (ini sumpah lawak)bahahahaha
  4. Kuih muih, kek muek dan biskut mukut!
Dah la, aku rasa dalam banyak-banyak tu, entah-entah tak satu pun aku buat. Hahahaha. But ye, impian mesti ada! Insyallah. Akan aku usahakan. Lagipun, time bulan puasa ni, jimat masa sebab aku takkan lunch dan petang-petang nak tunggu buka puasa boleh buat satu entry! Kan? Wah, bagusnya bulan Ramadhan~ So, far ini adalah perancangan aku je. Mungkin kalau time mandi tercetus idea, aku akan cuba juga untuk tambahkan segmen ini! 

Mungkin kalau korang nak share-share cerita dengan aku, boleh la email kat aku. Aku mencari bahan untuk ruangan nostalgia bulan Ramadhan. Kalau korang ada blog, its ok, korang post je kat blog korang then bagi tau aku. Nanti aku copy permulaan cerita tu and linkkan selebihnya kepada blog korang. Means macam aku buat kesimpulan je, then linkkan untuk full story. Okay kan??


Menjelang Ramadhan ni gak, aku rasa aku akan lebih kerap menghadap laptop sebabb nak buang masa menunggu berbuka. Kalau dah depan latop, memang rasa masa berlalu pantas. kan? Setuju cepat! Dah la, aku harap ruangan-ruangan ini dapat sokongan korang semua wahai readers! Wasalam!

Mari langgan entri terbaru cepit!

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Share

Widgets